Kolme keinoa välttää jouluähky

0
1007

Joulu on monille haastavaa aikaa syömisen kannalta. Jotkut saattavat jopa ahdistua joulupöydän antimista ja ähkypelosta. Olen ollut yksi heistä. Suorastaan pelännyt joulupöytää ja sitä, lihoanko sen ja sen verran jouluna. Maailman kamalin asia on se, jos joutuu ajattelemaan ruokaa vihollisena. Jouluähky on tuttu kaikille. Itse kuitenkin pyrin harrastamaan kohtuutta, vaikka ajoittain se onkin haastavaa. Kas, kun meidän taloudessa asuu toinen henkilö mun lisäksi, jolla on täysin pohjaton vatsa ja sen vuoksi itsekin tulee helposti syötyä liikaa.

Tässä sinulle kolme keinoa, joilla välttää jouluähky.

  1. POHDI JOKAINEN SUUPALA

Pohdi jokaista suupalaa mietiskellen. Miltä se maistuu, onko se keholleni hyväksi, nautinko tästä suupalasta? Jokainen ajatus on tärkeä kohdistaa siihen hetkeen niin, että tulet tietoisemmaksi omasta syömisestäsi. Liiallinen pohtiminen on kuitenkin turhaa, kuten: ”paljon tässä on kaloreita?”. Ajattele suupalan tuoksua, makua, koostumusta ja kuulostele, mikä on sopivasti.

 

2. SYÖ AJATUKSELLA, ÄLÄ SILMILLÄ

Nyt on kyllä mainittava, että tämä kohta pitäisi muistaa muissakin ruokailuissa. Jos ruokailu venyy liian pitkän ajan päähän, tulee helposti ahmittua ja syötyä silmillä. Rauhoita tilanne ja kuuntele nälkääsi. Kuuntele kehon tarvetta ja sitä, että maistat vähän kaikkea. Mut on pienenä opetettu siihen, että kaikki ruoka, mitä lautaselleen ottaa, on syötävä. Tämä on sinänsä huono juttu, että kun tapana on syödä silmillä, on lautasella rekkamiehen annos. Sehän syödään, koska äiti on opettanut… Ei. Täytyy osata lopettaa ajoissa.

 

3. PIDÄ RUOKAILUVÄLI LYHYENÄ

Tämän, jos jonkin olen oppinut kantapään kautta. Ei vain siksi, että kärsin pahimmastakin nälkäkiukusta, vaan siksi, että verensokeritaso pysyy yllä ja pysyt kylläisenä. Näin vältetään kohdan 2. riski silmillä syömisestä. Aamulla riisipuuroa ja siihen proteiinilähden kylkeen, kuten esimerkiksi rahka. Jouluruoka tulee ajoittaa niin, että se sijoittuu n.3-4h aamupalasta. Jouluruoalla toteuta kohtia 1. ja 2.. Syö pieniä aterioita, mutta usein päivässä. Tämä toimii niin treenidietillä kuin jouluaattona.

 

Nämä kolme vinkkiä auttavat pitämään jouluähkyn poissa ja energiatasot kunnossa! Koska tämän ikäisenä joulussa on tärkeintä yhdessäolo ja ruoka, on hyvä muistaa se jatkuvasti hoettu kohtuus kaikessa.

  • Oona K, Voimaannuttamo