Toivepostaus – miten syön kehityskaudella?

Heissan,

Oon saanut ihan mielettömästi viestejä toivepostauksista. Kiitos niistä! Mielelläni kuulen mistä haluatte mun kirjoittelevan. <3

Tässä postauksessa kerron enemmän mitä tällä hetkellä syön ja miten se eroaa kisakaudella syömisestä. Mulla kisakausi eli dieetti alkaa vasta toukokuussa, joten nyt vielä ehtii nautiskella syömisestä.

Viime dietillä söin ruokaohjelman mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että valmentajani Anna laski minulle mitä syön ja teki siitä ruokaohjelman, jota seurasin joka päivä. Tämä teki ruokien valmistamisesta eli meal preppaamisesta ja kisoihin valmistautumisesta niin paljon helpompaa, varsinkaan kun en tiennyt yhtään mitä oli kisoissa edessä. En halunnut lisää mitään ylimääräistä stressiä.

Kanasuikaleita sekä urtekramin kookosmaitoa – Herkkua!

Tällä hetkellä syön makrojen eli ravintoaineiden mukaan. Makroravintoaineet ovat hiilihydraatit, rasvat sekä proteiini. Mulla on yleensä noin muutaman viikon ajan tietty määrä kaloreita mitä syön ja tätä pyritään nostamaan pikku hiljaa. Pääpointtina on, että päästään joka päivä päivän tavoiteltuihin makroravinne määriin.

Tässä on paraste se, että voin syödä joka päivä mitä haluan, kunhan se sopii makroihin. Kisakauhdella fokus on jo niin kisoissa niin ei haittaa yhtään vähän kiristellä joistakin ruoka-aineista ja se mun mielestä jopa kuuluu hieman asiaan. Nyt kuitenkin nautin tästä, kun vielä voin. 😉

Näitä Sportlifen Crispy patukoita tulee melkein joka päivä herkuteltua – niin helppo ja nopea välipala!

Pidän kerran viikossa vapaan päivän – joka siis tarkoittaa sitä etten seuraa mitä syön. Koska viikolla tulee syötyä monipuolisesti, säännöllisesti sekä hyvää ruokaa, ei monesti tänä päivänä tule vedettyä ihan övereitä. Yleensä päivä muutoin menee ihan normaalisti niinkuin mikä tahansa päivä, mutta illalla monisti tehdään Royn kanssa yhdessä ruokaa ja tietenkin herkutellaan jollain hyvällä. Rakastan jäätelöä, jossa on päällä vielä suklaata / toffeeta jne. Rakastan hyvää ruokaa ja oon melkoinen herkkusuu. Pitäähän sitä tasapainoa olla, että pääkoppa pysyy kunnossa – eiksje? 😉

Jos innostut tästä ideologiasta, tulee sulla olla jonkinlainen suunnitelma tai tieto siitä miten paljon halutaan syödä päivän aikana ja miten ne olisi järkevä jakaa. Netti on pulloillaan erilaisia ravinto-ohjelmia, joissa saa asetettua omat makrotavoitteet. Ohjelmaan lisäilen aina päivän mittaan ruoat mitä olen syönyt.

Minusta kuitenkin kaloreita ja makroja tärkeämpää on mistä energia tulee. Haluan, että ruokani koostuu ravintorikkaista ruoka-aineista. Haluan, että kehoni toimii hyvin. Vaikka syön makrojen mukaan, se ei tarkoita sitä, että joka päivä söisin levyn suklaata tai karkkia.

Makrojen laskeminen vaatii tietysti hieman ymmärrystä ravintoaineista. Asiakkaanikin on tykännyt todella paljon, koska on oppinut mitä se ruoka pitää sisällään – oikeasti. Ja pikkuhiljaa nämä asiat alkaa tulemaan aika luonnostaan ja jos kaipaa jotain vaihtelua niin sen saa todella helposti laskettua päivään sopimaan.

PS. ensi viikolla laittelen arvontaa pystyy, joten oothan kuulolla Instagramin puolella. 😉 

Oikein ihanaa pääsiäistä kaikille!

Xoxo,

Manna

1 KOMMENTTI

KOMMENTOI

Kommentoi!
Kirjoita nimesi