Noniin! Bikini-kauteen valmistautuminen on kuumimmillaan. Detoxia, kiinteytystä, laihdutuspillereitä ja karkkilakkoja. Nyt äkkiä eroon liikakiloista, selluliitista ja epätäydellisyydestä…!

Tai mitä jos sittenkin ei.

Olen onnellinen siitä, että treenaaminen pelkän ulkonäön vuoksi tuntuu vähentyneen ja ihmiset ovat pikkuhiljaa omaksuneet ajatuksen siitä, että hikoilun ja kuntoilun voi ottaa ihan terveyden ja hyvän fiiliksen kannalta. Tulevan fysioterapeutin mieltä ilahduttaa myös se, että langanlaihuus on poissa muodista, ja terve ja vahva keho sekä lihakset on in!

Itsekkin myönnän, että aloitin kuntosali-harrastuksen siksi, että halusin muuttaa kehoani, mukaan lukien ulkonäköäni. Tämä muuttui nopeasti kun tajusin, kuinka huono motivaattori ulkonäkö on harjoittelun kannalta. Aina, jos jokin asia omissa silmissä ”parantui” kuntosalilla käymisen tuloksena, seuraava epätäydellinen kohta omassa kehossa siirtyi maalitauluksi. Tällainen ajatusmalli ei kyllä paranna itsetuntoa eikä lisää motivaatiota harjoitella.

Nykyään treenaan edelleen samasta syystä kun silloin, kun ensimmäisen kerran astuin kuntosalille: en enää jaksanut olla heikko ja hintelä. Halusin voimaa, nopeutta ja kestävyyttä, että jaksaisin paremmin arjessa.

Se, mitä kukin omalla liikkumisellaan tavoittelee ja mikä itselleen tarkoittaa sitä että on ”tikissä” tai ”fit” on jokaisen oman pohdinnan tulos. Kun aloitin harjoittelun, päätin että minulle hyvä kunto tarkoittaa sitä, että jos zombi-apocalypse (hei, pysy mukana nyt, eläkä naura) alkaa, olen tarpeeksi ketterä ja nopea juoksemaan zombeja karkuun, ja tarpeeksi vahva tappelemaan, jos ne saavatkin minut kiinni. Haluan olla vähän niinkuin arjen WonderWoman, mutta hienon puvun tilalla olisi tuulitakki ja adidaksen kolmiraita-verkkarit.

Mieti siis, miksi kuntoilet. Onko suurin motivaattorisi näyttää instagram-mallilta, vai haluatko että oma kroppa tuntuu vahvalta ja olo energiseltä?

Ajattelin aloittaa lyhyen treenaamiseen liittyvän kirjoitussarjan, jossa käsittelen mm. tavoitteiden asettamista, oman harjoittelurutiinin koostamista ja harjoittelun edistymisen seuraamisesta. Pidä siis mun blogia silmällä jos kiinnostuit!

 

Tsemppi-terkuin, Krista FLOW:sta

Comments are closed.