Migreeni!Ruokavaliolla voi olla isokin merkitys sen hallitsemisessa.Lisäravinteista puhumattakaan.

 

Migreeniä on tutkittu,hutkittu ja yritetty parantaa niin kauan kuin sitä on ollut olemassa.Lisääntynyt se joka tapauksessa on,siihen ilmeisesti liittyy nykyiset elämäntavat yleisesti ja sen helpompi diagnosointi.Jotkut sanoo että se on viisaitten ja herkkien ihmisten tauti,ja varmasti se osittain pitääkin paikkansa(ainakin omalta osaltani haluaisin uskoa näin;)Jonkin verran se on myös perinnöllistä,elimellistä ja somaattista.Koska ihminen on kokonaisuus,ei voi poissulkea mitään näistä vaihtoehdoista pois.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Myös jokaisen tätä sairautta sairastavan migreeni on erilainen kuin toisen,ei ole kahta samanlaista.Myös niitä kohtausten laukaisevia tekijöitä on paljon,joitakin yleisiä toki on esimerkiksi juustot,viinit(punaviini!),suklaa,voimakkaat tuoksut,kuumuus,stressi,unenpuute,verensokerin vaihtelut,hormonaaliset muutokset…you name it!itseltäni olen onnistut blokkamaan joitakin asioita jotka vaikuttavat kohtausten määrään ja puhkeamiseen;stressi ja oman vuorokausirytmin sekoittaminen on ollut pahimmat sekoittajat.Terveellisesti ja kohtuullisesti syöminen tukee omia voimia,joitakin ruoka-aineita välttelen ja joitakin suosin.

Koska on arveltu,että migreeni on osittain verisuoniperäinen olen lisännyt ruokavalioon pähkinöitä ja hyviä rasvoja tukemaan omaa kroppaani.Hyvät rasvat tukee mm. verisuonien elastisuutta.Ja myös aivot tarvitsee paljon hyvää rasvaa toimiakseen optimaalisesti.Pähkinöissä on runsaasti hyviä rasvoja,mutta tässäkin pitää muistaa kohtuus;kourallinen on sopiva määrä.

Einsteinilla oli se!

Mieluiten muutaman tunnin liotettuna että pähkinät on helpommin sulavia.Ne on helppo surauttaa vaikka smoothien joukkoon niinkuin itse teen,niitä on helppo syödä myös välipalaksi sellaisenaan.Pähkinöistä saa hyviä rasvoja ja omegat osittain,mutta syön myös purkista päin omegoita koska tuntuu että tarvitsen niitä tuplamäärän,omien kokemusten myötä.Helpoin tapa olisi syödä rasvaista kalaa pari kertaa viikossa ja näin turvata omegoiden saanti,mutta itselle tökkii kalan syönti joten purkki on ollut mulle parempi ratkaisu.Mm.kananmunat,avokado,oliiviöljy,voi(ihan totta,margariinit sun muut on ihan huttua,tästä joskus toiste) on ensimmäisiä ja helpoimpia ruoka-aineita mihin voi siirtyä.

Ja luomuna tottakai,silloin niissä on enemmän ravinteita ja on puhtaita kasvisuojamyrkyistä sun muista.Jos ei mahdollista,esim.avokadoa ei kyllä tahdo löytyä luomuna,niin älä ota turhaa stressiä!♥Luomuna nämä maksaa myös hiukan enemmän,joten ei itselläkään ole aina mahdollista valita luomua.Suosin myös kotimaista,lähellä tuotettua,eettisesti tuotettua..noh,avokadoahan on vaikea näillä kriteereillä saada;)Joskus ei mikään näistä kriteereistä täyty,niin on turha siitä ottaa stressiä!Ruokavalion kokonaisuudella on merkitystä,ei yksittäisella asialla.

Jos haluat hifistellä hyvien rasvojen tankkaamisen suhteen,niin voin suositella ainakin kookosöljyä.Itse käytän kapryylihappoa joka on tehty kookoksesta,sekin on helppo laittaa sinne smoothieen,kahvin joukkoon tai ottaa lusikallinen päivittäin.Ei maistu miltään:)

Se tekee hyvää myös energiatasoille;jos ottaa aamusta niin antaa virtaa pitkälle iltapäivään.Myös hamppu on hyvä vaihtoehto,sitä löytyy monessa eri muodossa.Rouheena ja öljynä nyt ainakin.Sitä on helppo lisätä puuroon,viiliin,mehukeittoon,kiisseliin,leivontaan..Kokeile rohkeasti!

On ollut myös tutkimustuloksia siitä,että migreeni olisi myös suolistoperäistä.Ei yhtään hullumpi ajatus,onhan suolisto toiset aivot.Lisäksi jos joutuu kohtausten takia syömään paljon lääkkeitä,voi vatsa ja suolisto olla aika huonossa kunnossa.Joillakin keinoilla voi tukea hyvinvointia myös tässäkin asiassa ;ruuan pureskelu kunnnolla,säännölliset ruoka-ajat,kuitujen lisääminen,riittävästi nesteitä(vesi vanhin voitehista),kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon,punaisen lihan välttäminen.Hapatetut maitotuotteet on ainakin yksi hyvä keino tukea suoliston mikrobitasapainoa,mutta itse nappaan tässäkin asiassa purkista tarvittavat.Ruualla on toki tärkempi osa mutta itse vältän maitotuotteita ja hapankaalijutut ei oikein itselle maistu..olishan niitä muitakin vaihtoehtoja mutta tähän asti olen pärjännyt näin.Askel kerrallaan.

Myös erilaiset yrtit ovat ravintorikkaita.

Ja  muuten,tässäkin asiassa olisi tärkeää että se mitä pistämme suuhumme olisi mahdollisimman puhdasta eli luomua.Ja einesten välttäminen olisi hyvä,niissä on hurjat määrät esim. e-koodeja jotka ei ole mielestäni kuulu ihmisen kroppaan laisinkaan.Ihan jyrkkä ei asenne mulla ei näitä kohtaan ole,mutta välttelen sellaisia tuotteita automaattisesti missä on ylipitkät päiväykset,se kertoo jo sen että säilöntäaineita sun muita on käytetty aika reippaalla kädellä.On olemassa myös hyviä eineksiä,ja tuskin siitä kovin isoa vahinkoa tulee jos silloin tällöin vetää pakastepitsan nälkäänsä.Eihän♥

Vincent Van Gogh,hänelläkin oli se!

Migreeni on myös osittain tulehduksellinen tila aivoissa ja verisuonissa,joten siihenkin olen kiinnittänyt huomiota lisäravinteiden muodossa.Nyt kokeilussa on kurkumiini tabletit joissa on kurkumiinin tehoa buustamassa mustapippuri.Kurkumiini on vahva antioksidantti ja se auttaa tulehduksen hillitsemisessä ja verisuonten sisäpinnan kuntoa.Lisäksi se tukee suolistoa ja vatsaa,joten sen pitäisi tehota aika moneen asiaan mikä aiheuttaa migreeniä!Ihan hyviä tuloksia on ollut itsellä,nyt syön jo toista purkkia kurkumiinia ja voi olla että se jää pysyvästi mun lisäravinne listaan.Kurkumiinia saa myös teenä ja mausteenahan se on ihan ykkönen!Muista laittaa hiukan mustapippuria kurkuman joukkoon niin saat moninkertaisen hyödyn!

Välillä saadaan hienoja uutisia että on keksitty selvä syy miksi migreeniä esiintyy ja toivoa herättäviä parannuskeinoja,mutta yhtäkaikki ne voi olla vain asioita jotka pitävät paikkansa vain yhdellä joukolla ihmisiä.

Siksi onkin tärkeää että lähtee itse rohkeasti tutkimaan mikä toimii itselle,mistä saa apua kohtauksiin ja mikä ennaltaehkäisee.Netti on pullollaan tietoa ja taitoa,vertaistukiryhmistä lähtien.Kirjasto on toinen paikka mistä voi lähteä etsimään apuja ja sitten se ihan live vertaistukikin on tärkeä.Aina löytyy tuttavista tai lähipiiristä joku joka sairastaa samaa sairautta,silloin kannattaa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia.Tai sitten ihan vaan todeta yhdessä että migreeni on sitten ihan *piip*.Sekin auttaa:)!

On myös kipuryhmiä joihin voi mennä mukaan,kannattaa katsoa oman kaupungin sivut ja kysellä vaikka terveyskeskuksesta.Myös hyvän omalääkärin löytyminen on tärkeää,on turhaa ja turhauttavaa hypätä miljoonalla eri lääkärin(ja mahdollisesti eri alojen)vastaanotolla ja selittää joka kerta sama migreenitausta..omalääkäri tuntee sun taustan,mahdollisen lääkityksen ja mitä voisi vielä kokeilla.Ole rohkea ja vaadi lähetettä esim.neurologille jos tuntuu ettet pärjää tämän inhan sairauden kanssa.

Itse pyrin ja olen päässytkin niin pitkälle että otan enään buranaa/panadolia tarvittaessa,muut lääkkeet olen jättänyt pois.Omalla kohdalla en kokenut että pääsisin tämän sairauden kanssa mihinkään jos vain turrutan itseni lääkkeillä,täytyisi olla toinen keino.En kehoita ketään jättämään lääkkeitä pois mutta voi tunnustella itsensä kanssa voisiko se olla yksi vaihtoehto,ottaa rinnalle ruokavaliomuutoksia ja lisäravinteita ja saada ehkä niistä jotain apuja.

Muista kuitenkin se,että sinä olet oman kroppasi ja mielesi paras asiantuntija ja jos vain rohkeasti kuuntelet mitä tarvitset niin keinoja löytyy kuinka pärjätä tämän sairauden kanssa♥Voimia♥

Rakkauvella,Sanna-Mari